עבר עלייך יום ארוך. היית בעבודה או בלימודים, הפעלת את המוח, דיברת עם כמה אנשים חדשים, קראו לך לפגישה, הלכת לקנות קפה, נסעת באוטובוס או ברכבת או באוטו הביתה, ועכשיו הגיע הרגע, ואת משתרעת על הספה, פרוסת גפיים, סופסוף, מנוחה.
ומה את עושה?
כנראה שאת מוציאה את הטלפון, וגוללת. בין אם זה בטיקטוק, באינסטגרם, בפייסבוק. את צורכת סרטוני וידאו ורטיקליים. אולי את גוללת בפיד שכולל גם תמונות וטקסט. אבל בעיקרון, האצבע שלך מחליקה מתחתית המסך לכיוון מעלה, מעלה, מעלה, עד האינסוף. אינסוף תוכן, אינסוף מנוחה.
הגלילה מאפשרת לך לכבות כל נוירון סורר, אין שום צורך בפעילות או מאמץ. רק פאסיביות, פאסיביות, פאסיביות. זו המנוחה המושלמת, אפילו לחשוב מחשבה אחת בעצמך לא נדרש כאן. רק לשקוע לתוך כריות הספה, ולצפות.
במובן מסוים, הניוון המוחי שפעולת הגלילה מאפשרת הוריד את הרף לפעילות שמסמנת המילה "מנוחה". פעם, המילה "מנוחה" סימנה מגוון רחב של פעילויות, החל מבהייה באוויר, דרך קריאה, משחק, ציור, סריגה, שיחה. לאורך המאה ה-20 הצטרפו לפעילות המנוחה הביתית גם מסכים, בדמות מסך המחשב או הטלוויזיה. לנוח יכול להיות לשחק במחשב, לצפות בסדרה. כל אלה הן פעולות שטענו, בזמנו, את המצבר הפרטי שלנו. היה מבחר מתוכו יכולת להעדיף ולגוון את דרכי המנוחה שלך.
אבל היום, כל פעולה שדורשת מאמץ קוגניטיבי שעולה על המאמץ שדורשת גלילה (שום מאמץ) הפכה לפעולה שדורשת כוונה. מנחת פודקאסט חביבה עליי (האנה ברנר, מנחת הפודקאסט "נבחרת הצחקוקים" בתרגום עילג להפליא לעברית, שזכה בפרס "פודקאסט השנה" של iheart ב-2026) הצהירה לאחרונה שלראות טלוויזיה מבלי לגלול תוך כדי הפך לפעילות הדורשת ממנה ריכוז מירבי. כשהיא צריכה רגע "לעשות משהו רציני", היא מניחה בכוונה מלאה את הטלפון, ומדליקה את המסך הגדול. מה שהאנה בעצם עושה, עם זאת, הוא לקחת הפסקה מההפסקה. טלוויזיה, ולצידה שאר פעילויות המנוחה, הפכו לפעילויות מאתגרות, כאלה שמהן צריך לנוח. פעולת הגלילה שמטה את הקרקע מתחת לכלל פעילויות המנוחה, משכה את מפת השולחן המטאפורית, והפכה את עצמה למלכת המנוחה היחידה. לא גללת? לא נחת.
ביחס למנוחה נמוכה שכזו, הפעילויות שבעבר קראנו להן מנוחה, הפכו לפעילויות "גבוהות"
כל זה קשור כמובן לשחיקת הדופמין שהגלילה מייצרת. כל מה שלא מספק לנו תוך מאית שנייה חידוש, מקוטלג במוח שלנו כמשעמם. אבל זו אמת מוכרת, ולכן, משעממת. הופ רק אמרתי אותה, ושיעממתי אתכם. הבעיה היא שמעבר לשחיקת הריכוז הכללית שלנו, העובדה שילדים לא מצליחים להתרכז בשיעורים ומבוגרים לא מצליחים להתרכז בעבודה, שחקנו גם את המנוחה שלנו. הגלילה יצירה רמה מטומטמת של מנוחה, כמו "ביפפפפפפפפפפפפפפפ" אחד ארוך של מוות מוחי. ביחס למנוחה נמוכה שכזו, הפעילויות שבעבר קראנו להן מנוחה, הפכו לפעילויות "גבוהות". לקרוא, לצייר, להאזין למוזיקה, כל אלה דורשים מאמץ, כי הגלילה כל כך מנוונת.
בהינתן ההבנה העצובה הזו, יש כמה אפיקי מחשבה שצריך לתת עליהם את הדעת. הראשון הוא שקריאה, יצירה, חולמנות, הן כולן עמודי תווך של מנוחה, ולכן, במידה מסוימת, של אנושיות. ההפיכה שלהן לפעילויות הדורשות מאמץ הופכת את כל המהות שלנו לכזו שדורשת מאמץ. אם יצרנו רדוקציה שבמסגרתה מנוחה = גלילה, איבדנו הרבה, זה נדמה, ממה שהופך אותנו למי שאנחנו. גם ברמה המופשטת, כבני אדם שעולם הרוח שלהם הצטמצם באופן מטריד לסרטונים ורטיקליים מטמטמים, וגם כאינדיבידואליים, שהאופן שבו הם נחים מעיד על מי שהם ומעשיר את עולמם.
לאחר מכן, צריך רגע לחשוב על המנוחה לא רק כטעינת מצברים, אלא כפעולה שבאופן עקיף מפתחת אותנו. חשוב להדגיש: היופי בפעילויות שבעבר קיטלגנו כמנוחה הוא שהן לא נועדו לייצר ערך חיצוני, להפוך לעבודה שלנו, למנף את דרכנו הלאה. הן נועדו, שוב, למלא מצברים. אבל הדרך שלהם למלא מצברים לא הייתה על ידי כיבוי כוחני של המוח. היא הייתה על ידי מתן מרחב פעולה, זמן לתת למוח לשוטט, לחלום, לדמיין. כל פעילויות היצירה למיניהן מאפשרות למוח להרהר בזמן העיסוק המוחשי בחומר. משחק מפתח את המחשבה. קריאה את הדמיון, ואת היכולת להזדהות עם האחר. הן נותנות למוח מעוף, ובמובן זה מעבות את העצמי שלנו. הדרך הפשוטה ביותר לחשוב על זה היא לנסות לדמיין מתי עולה לך רעיון: כשאת גוללת, או כשאת עוסקת במגוון פעולות פנאי אחרות?
זה מוביל אותי לחידוד אחרון בין המושג פנאי למושג מנוחה, שסביר מאוד שסקירת ספרות בסיסית הייתה מסייעת לי בפיתרון שלו אבל כאמור, הכתיבה של הטקסט הזה הפכה לפעולה שדורשת כמות של ריכוז כמעט לא אנושית ואני ממש רוצה לסיים אותו בקרוב כדי לגלול קצת, אז נצטרך להמשיך בלי שום ביסוס אקדמי. אבל אינטואיטיבית, נראה ש"פנאי" ו"מנוחה" הן לא שתי פעילויות זהות. פנאי הוא ההיפך של עבודה, וככזה הוא יכול לכלול בתוכו טיול, מסיבה, שופינג ועוד. מנוחה, אני רק רוצה לקוות בשבילכם, לא מעלה קונוטציות של מסיבות וטיולים. מנוחה היא זמן של התמלאות, של החזרת האנרגיה למערכת אל מול הוצאתה. אימון כושר, גם אם מחזיר אולי אנרגיה למערכת הרגשית או הנפשית, לא יכול להיכלל תחת המושג מנוחה. עם זאת, צריך לקבל את העובדה שאנשים שונים נחים בדרכים שונות, ומה שנדמה לאחד כפעילות, יכול בוודאי להוות עבור האחר מנוחה.
כשרק גלילה היא מנוחה, הקטגוריה שנקראת "עשייה" מתמלאת לפתע בהמון דברים חדשים, שעד כה לא צרכו מאיתנו כזו כמות של השקעה. לבני דור המילניום ובני דור ה-Z המבוגרים יותר, זה מרגיש כאילו מישהו שיבש את חוקי המשחק – ממתי לראות פרק שלם בסדרת טלוויזיה זה דבר שדורש ממני אנרגיה? למה אני צריכה לעשות הפסקה מפרק בספר שאני נהנית מאוד בקריאתו, רק כדי לגלול? התשובה היא שהגלילה היא אויבת מרה. היא שדדה מאיתנו את כל צורות המנוחה האחרות על ידי הסטנדרטים הנמוכים להפליא שלה. וכל מה שנותר לנו לעשות הוא לנסות לקחת הפסקות, ולנוח, מהגלילה עצמה.